مدل های تحول دیجیتال؛ 10 مدل تحول دیجیتال (+ مثالها)

هنگامی که یک شرکت دستخوش تحول دیجیتالی می شود، ابزارها، فناوری ها و سیستم های جدیدی را برای بهبود کارایی، بهبود فرآیندها و ایجاد تجربیات بهتر برای مشتری به ارمغان می آورد. اما اتخاذ یک ابتکار تحول دیجیتال پیچیده است - به ویژه بدون برنامه ریزی مناسب. یک مدل تحول دیجیتال می تواند برای کمک به شکل دادن به رویکرد شما به یک ابتکار تحول دیجیتال استفاده شود.

بیایید به این بپردازیم که مدل تحول دیجیتال چیست، چرا مهم است و چگونه بهترین مدلی را انتخاب کنیم که برای برنامه‌های تحول شما مناسب است.



مدل تحول دیجیتال چیست؟

مدل تحول دیجیتال چیست؟

یک مدل تحول دیجیتال به عنوان چارچوبی برای ایجاد و اجرای یک ابتکار تحول دیجیتال عمل می کند. به آن به عنوان طرح کلی برای شروع ساختن نقشه راه تحول خود فکر کنید.

مدل‌های تحول دیجیتال به شما کمک می‌کنند تا یک استراتژی واضح برای ادغام فناوری‌های جدید، معرفی شیوه‌های جدید و نظارت بر فرآیندهای جدید ایجاد کنید. مدل‌های خاص بر روی عناصر مختلف تمرکز می‌کنند، که سفارشی‌سازی و اولویت‌بندی اهداف بلندمدت یا معیارهایی را که برای شما مهم هستند، آسان می‌کند.


چرا مدل های تحول دیجیتال مهم هستند؟

چرا مدل های تحول دیجیتال مهم هستند؟

مسیریابی پروژه‌های تحول دیجیتال دشوار است – اما وقتی می‌خواهید بدون برنامه تغییرات گسترده‌ای را در کل شرکت خود اعمال کنید، دستوری برای فاجعه است. یک تحول دیجیتال موفق نیازمند استراتژی و برنامه ریزی است.

مدل های تحول دیجیتال اولین قدم شما در ساختن یک برنامه برای موفقیت است. کار بر روی یک مدل به شما امکان می دهد:

-اولویت ها، مراحل و اهداف را در کوتاه مدت و بلند مدت ترسیم کنید
-قابلیت ها، الزامات، چالش ها و فرصت های شرکت را ارزیابی کنید
-با اهداف و استراتژی های کلی کسب و کار هماهنگ شوید
-مراحل و مراحل را برای نزدیک‌تر شدن به تحول دیجیتال کامل بسازید


فناوری های تحول آفرین در تحول دیجیتال

فناوری های تحول آفرین در تحول دیجیتال

استراتژی تحول دیجیتال یک شرکت ممکن است تقریباً از هر نوع فناوری دیجیتال استفاده کند. با این حال، انتظار می رود فناوری های زیر هم اکنون و هم به زودی بسیار مهم باشند:

 

1. هوش مصنوعی و اتوماسیون

یادگیری ماشینی نمونه ای از فناوری هوش مصنوعی (AI) است که به رایانه یا دستگاه دیگری اجازه می دهد تا عملکردهای ذهن انسان را شبیه سازی کند. هوش مصنوعی توانایی تصمیم گیری، شناسایی اشیاء و یادگیری از مثال ها را دارد. هوش مصنوعی می‌تواند هوشمندی و تصمیم‌گیری در زمان واقعی را به هر جریان کاری اضافه کند، وقتی که در ارتباط با اتوماسیون استفاده شود. این می‌تواند طیف وسیعی از کالاها، از جمله دستگاه‌های هوشمند پیشرفته، تجربیات بسیار سفارشی‌شده کاربر و مصرف‌کننده، و بهبود زنجیره تامین و جریان‌های کاری مدیریت تغییر را تامین کند.

 

2. ابر هیبریدی

زیرساختی برای رایانش ابری که منابع فناوری اطلاعات عمومی، خصوصی و داخلی را با تحرک، مدیریت و هماهنگی برنامه ترکیب می‌کند، به عنوان ابر ترکیبی شناخته می‌شود. یک ابر ترکیبی چابکی، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری لازم برای موفقیت طولانی‌مدت در مدل‌های تحول دیجیتال را با ایجاد یک ابر واحد، سازگار و ایده‌آل برای مدیریت هر حجم کاری و با جلوگیری از قفل شدن یک سازمان در یک پلت‌فرم یا ارائه‌دهنده ارائه می‌دهد.


3. میکروسرویس ها

با معماری اپلیکیشن میکروسرویس، که بومی ابری است، یک برنامه کاربردی از اجزای مستقل قابل استقرار و اتصال آزاد تشکیل شده است. میکروسرویس ها ابزاری قدرتمند برای ایجاد یا جلوگیری از اختلال دیجیتال در هنگام استفاده همراه با فرآیندهای Agile یا DevOps هستند. این به شرکت ها اجازه می دهد تا هر روز یا حتی صدها یا هزاران بار در روز ویژگی ها یا نرم افزارهای جدید محصول را عرضه کنند.

 

4. اینترنت اشیا

اقلام و دستگاه‌های دارای حسگرهایی که داده‌ها را از طریق اینترنت جمع‌آوری و ارسال می‌کنند، اشیا و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) نامیده می‌شوند. دستگاه های اینترنت اشیا رابط بین دنیای دیجیتال و فیزیکی هستند. داده‌های بی‌درنگ توسط برنامه‌هایی مانند تدارکات زنجیره تامین و خودروهای خودران تولید می‌شوند که هوش مصنوعی و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ برای خودکارسازی فرآیندها و انتخاب‌ها استفاده می‌کنند.

 

5. بلاک چین

بلاک چین یک پایگاه داده غیرقابل تغییر، توزیع شده و دائمی از تراکنش های الکترونیکی است. برای کسانی که به آن نیاز دارند، بلاک چین شفافیت کامل تراکنش را ارائه می دهد. برای دیگران، دست نیافتنی باقی می ماند. بلاک چین توسط مشاغل برای تغییر خدمات مالی فرامرزی و ایجاد زنجیره های تامین بسیار انعطاف پذیر استفاده می شود.

 

6. دیجیتالی شدن

فرآیند تبدیل اطلاعات از کاغذ به داده های دیجیتال به عنوان دیجیتالی شدن یا دیجیتالی شدن شناخته می شود. اگرچه دیجیتالی کردن مواد چاپی ممکن است قدیمی به نظر برسد، تلاش‌ها برای دستخوش یک انقلاب دیجیتال تقریباً در هر حوزه و صنعت این فرآیند را شامل می‌شود. همچنین سنگ بنای برنامه های اصلاحات اساسی در دولت، آموزش و مراقبت های بهداشتی (سوابق پزشکی الکترونیکی یا EMR) است.

 


چرا یک سازمان باید از مدل های تحول دیجیتال پیروی کند؟

چرا یک سازمان باید از مدل های تحول دیجیتال پیروی کند؟

استفاده از مدل‌های تحول دیجیتال می‌تواند به چندین روش به شرکت کمک کند. آنها یک رویکرد سازمان یافته و روشمند به فرآیند پیچیده تحول دیجیتال ارائه می دهند و مدیریت کارآمد و پیگیری پیشرفت را برای کسب و کار ممکن می سازد.
علاوه بر این، آنها تطبیق ابتکارات دیجیتال با اهداف استراتژیک شرکت را ممکن می‌سازند و تضمین می‌کنند که تلاش‌های تحول‌آفرین تأثیر مثبتی بر تحقق اهداف سازمانی دارد.

این مدل‌های تحول دیجیتال همچنین رویکردی چابک و تکراری را تشویق می‌کنند که در دنیای تجاری پرشتاب امروز ضروری است. این به شرکت یک مزیت رقابتی می دهد و آن را قادر می سازد تا به تغییرات بازار واکنش سریع نشان دهد. آخرین اما نه کم‌اهمیت، این مدل‌ها نوآوری را ترویج می‌کنند، که برای حفظ ارتباط شرکت و تقویت موفقیت بلندمدت در عصر دیجیتال ضروری است.

کسب‌وکارهایی که از این مدل‌های تحول دیجیتال استفاده می‌کنند و آن‌ها را مطابق با نیازهای خاص خود تغییر می‌دهند، ممکن است در مواجهه با تحولات دیجیتالی مداوم، پیشرفت کنند. بنابراین، ضروری است که کسب‌وکارها به طور کامل مدل یا مدل‌های مناسب را تجزیه و تحلیل کرده و تصمیم بگیرند تا فرآیند تحول دیجیتال خود را هدایت کنند.


10 نوع مدل تحول دیجیتال

10 نوع مدل تحول دیجیتال

در اینجا ده نوع مدل تحول دیجیتالی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. ده مدل تحول دیجیتال زیر دانش ضروری برای هر صاحب کسب و کاری است:

 

1. مدل متمرکز بر افق

مدل‌های تبدیل دیجیتالی که متمرکز بر افق هستند، تلاش تحول دیجیتال را به مراحل مختلف یا «افق‌ها» تقسیم می‌کنند. هر افق نشان دهنده یک دوره متمایز با مجموعه ای منحصر به فرد از اهداف، اولویت ها و تاکتیک ها است. برای مثال، افق 1 مستلزم ارزیابی و بهبود فناوری و رویه‌های فعلی برای به حداکثر رساندن کارایی و کارایی است. برای ترویج رشد و نوآوری، افق 2 بر گسترش مزیت های موجود و بررسی راه های جدید تمرکز دارد. آخرین اما نه کم اهمیت، افق 3 به دنبال راه اندازی شرکت برای موفقیت در آینده با شناسایی روندها و فناوری های جدید و برنامه ریزی برای توسعه پایدار و بلندمدت است.

 

2. مدل بلوغ قابلیت

مدل بلوغ قابلیت یا چارچوب‌های بلوغ قابلیت، ابزار مفیدی برای ارزیابی و هدایت کسب‌وکارها از طریق فرآیند تحول دیجیتالی آن‌ها هستند. این چارچوب ها از مراحل بلوغ برای مشخص کردن مناطقی که یک کسب و کار باید منابع و تلاش های خود را در آنها متمرکز کند، استفاده می کند. از طریق ارزیابی بسیاری از حوزه‌ها مانند مصرف داده، پذیرش فناوری و بهینه‌سازی فرآیند، مدل بلوغ قابلیت ها شناسایی مناطقی را که بیشتر برای پیشرفت‌های دیجیتالی مساعد هستند، تسهیل می‌کنند.

یکی از اجزای ضروری مدل بلوغ قابلیت ها، ارزیابی آمادگی اختلال است. از طریق بررسی ظرفیت سازمان برای تعدیل و واکنش به نوسانات بازار، مدل بلوغ قابلیت ها دیدگاه های ارزشمندی را در مورد چشم اندازهای بهینه برای تحول دیجیتال ارائه می دهند. کسب‌وکارها با تمرکز تلاش‌های خود بر روی حوزه‌هایی که بیشترین بازده را ارائه می‌کنند، می‌توانند مطمئن شوند که تلاش‌هایشان به لطف این مطالعه اولویت‌بندی شده است.

 

3. مدل نقشه راه مرحله‌ای

مدل‌های تبدیل دیجیتال نقشه راه مرحله‌ای اغلب در تحولات دیجیتال استفاده می‌شوند. این رویکردها یک روش سازمان یافته را با تجزیه ابتکار به مجموعه ای از مراحل و اقدامات ارائه می دهند. هر مرحله یک هدف، ضرب‌الاجل و معیار مشخصی دارد تا مسیری کاملاً تعریف‌شده به سوی تغییر را تضمین کند. به‌علاوه، هر مرحله بر موفقیت‌ها و پیشرفت‌های مرحله قبل استوار است و پایه‌ای قوی برای تحقق نهایی تحول ایجاد می‌کند.

 

4. مدل چارچوب معماری کسب و کار

چارچوب‌های معماری کسب‌وکار برای هماهنگی تلاش‌های تحول دیجیتال با اهداف کلان شرکت ضروری است. از طریق استفاده از معماری و قابلیت‌های سازمان، این چارچوب‌ها تضمین می‌کنند که راه‌حل‌های دیجیتال الزامات فرآیند را برآورده می‌کنند و در عین حال نوآوری قابل توجهی را تحریک می‌کنند. آنها روشی سازمان یافته برای درک وضعیت موجود کسب و کار، دیدن فرصت ها و شکاف ها و ایجاد وضعیتی در آینده که در راستای اهداف استراتژیک است، ارائه می دهند.

سازمان‌ها ممکن است ابتکارات تحول دیجیتال خود را به حداکثر برسانند، اثربخشی عملیاتی را افزایش دهند و مزیت‌های رقابتی طولانی‌مدت را در محیط کسب‌وکار در حال تغییر امروزی با استفاده روشمند از مفاهیم معماری کسب‌وکار ایجاد کنند.

 

5. مدل های متمرکز بر طبقه بندی

مدل‌های تبدیل دیجیتال مبتنی بر طبقه‌بندی، که از سیستم‌های طبقه‌بندی استفاده می‌کنند، برای دسته‌بندی، سازمان‌دهی و رتبه‌بندی طرح‌های تحول دیجیتال ضروری هستند. با استفاده از این مدل‌ها، سازمان‌ها چارچوبی ساختاریافته به دست می‌آورند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا ترتیب بهینه اجرای هر طرح را تعیین کنند و همچنین تأثیر بالقوه هر یک را ارزیابی کنند.
علاوه بر این، با اطمینان از یک رویکرد استراتژیک و موثر برای تحول دیجیتال، این رویکرد فراگیر، مزایای این ابتکارات را به حداکثر می‌رساند و باعث موفقیت بلندمدت می‌شود.

 

6. مدل ارکان استراتژیک

یک مدل ستون استراتژیک، که مؤلفه‌های اساسی را که باعث موفقیت یک سازمان می‌شوند، برجسته می‌کند، در شکل‌گیری تحول دیجیتال ضروری است. هر ستون نشان دهنده یک جزء مهم از اهداف تحول دیجیتال شرکت، از جمله بهبود رضایت مشتری یا افزایش کارایی کارکنان است. طرح‌های جامع برای نوآوری و اجرا نیز با در نظر گرفتن کیفیت‌های متمایز و وابستگی‌های متقابل هر رکن – هم به‌صورت جداگانه و هم به‌عنوان اجزای اساسی یک کل گسترده‌تر، با دقت طراحی می‌شوند. این استراتژی فراگیر یک سفر تحول دیجیتال جامع و تاثیرگذار را برای شرکت تضمین می کند.

 

7. مدل تکامل چرخه حیات

با توجه به مدل‌های تحول دیجیتال تکامل چرخه حیات، تحول دیجیتال باید به عنوان یک فرآیند مداوم و تکرار شونده در نظر گرفته شود که کسب‌وکارها را قادر می‌سازد تا به تدریج خود را با خواسته‌های مشتری در حال تغییر تطبیق دهند. مدل‌های تکامل چرخه حیات، به‌جای مشاهده تحول به‌عنوان یک پروژه یک‌باره، مراحل متعدد رشد، بهینه‌سازی و ارزیابی مجدد را پوشش می‌دهند. این مراحل بهبود و اصلاحات مستمر را آسان‌تر می‌کنند و تضمین می‌کنند که فرآیند تحول با محیط کسب‌وکار در حال تغییر همگام است.

 

8. مدل چارچوب مؤلفه

چارچوب‌های مؤلفه برای تجزیه فرآیندهای پیچیده تبدیل دیجیتال به اجزای کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر ضروری هستند. این مولفه ها به عنوان بلوک های سازنده ای عمل می کنند که می توانند به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرند و رویکرد دقیق تری به هدف کلی را ممکن می سازند.
سازمان‌ها می‌توانند کارایی و اثربخشی سفر تحول دیجیتال خود را با تجزیه فرآیندهای دشوار به اجزای کوچک‌تر و قابل مدیریت‌تر بهبود بخشند. تیم ها می توانند بر روی وظایف خاصی تمرکز کنند و در عین حال با این استراتژی به هدف کلی کمک کنند، که باعث می شود فرآیند تحول کارآمدتر و موثرتر شود.

 

9. مدل های مبتنی بر نوآوری

مدل‌های تحول دیجیتال که نوآوری محور هستند، تمرکز زیادی بر تشویق فرهنگ نوآورانه و خلاق دارند. سازمان‌ها ممکن است پتانسیل تیم را به حداکثر برسانند و با ایجاد محیطی که از دیدگاه‌های تازه و تفکر غیر انطباق‌گرا استقبال می‌کند، خلاقیت را در همه سطوح پرورش دهند.
علاوه بر این، این استراتژی یکپارچگی روان و توسعه مداوم فرآیندهای نوآورانه را تشویق می کند و به کسب و کارها کمک می کند در بازار دیجیتال به سرعت در حال تغییر از منحنی جلوتر باشند. علاوه بر این، این امکان را فراهم می‌کند تا فرصت‌هایی را برای بهینه‌سازی فرآیندها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و در حال توسعه پیدا کنیم و دری را برای رشد بلندمدت و مزیت رقابتی باز کنیم.

 

10. مدل های تکراری چابک

در یک رویکرد چابک و تکراری به تحول دیجیتال، تأکید بر پاسخگویی سریع به تغییرات بازار وجود دارد. سازمان‌ها می‌توانند سفر به سوی تحول دیجیتال را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت‌تر تقسیم کنند با اجرای حلقه‌های بازخورد مداوم. این امکان را فراهم می‌آورد که استراتژی‌ای سفارشی، تنظیم‌شده و بهینه‌شده اتخاذ شود که بتواند بهتر با نیازهای متغیر کسب‌وکار همگام شود. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این فرآیند تکراری به شرایط در حال تغییر سازگار شوند و فرصت‌های جدیدی برای گسترش و نوآوری را شناسایی کنند.


12 عاملی که هنگام انتخاب مدل تحول دیجیتال باید در نظر گرفته شود

12 عاملی که هنگام انتخاب مدل تحول دیجیتال باید در نظر گرفته شود

چگونه مدل های تحول دیجیتال مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید؟ ر حالی که هر مدل تحول دیجیتال دارای مزایا و معایب است، اما هر چارچوبی نتایج یکسانی به شما نخواهد داد. قبل از انتخاب یک مدل تبدیل دیجیتال، در اینجا چند فاکتور وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

 

۱. اهداف و مقاصد سازمانی

هدف نهایی از انجام تحول دیجیتال چیست؟ این هدف چگونه با استراتژی و اهداف کلی شرکت هم‌راستا است؟ مدلی که انتخاب می‌کنید باید از این اولویت‌ها حمایت کرده و با اهداف کلی تحول دیجیتال شما هماهنگ باشد.



۲. سطح بلوغ دیجیتال فعلی

چقدر کار باید انجام شود تا سازمان شما به جایی که می‌خواهید برسد؟ سازمان شما قبل از تحول چقدر از نظر دیجیتال بالغ است و آمادگی دیجیتال شما چه وضعیتی دارد؟ یک شرکت با بلوغ دیجیتال پایین‌تر ممکن است به یک چارچوب سخت‌تر نیاز داشته باشد.



۳. منابع و بودجه موجود

آیا منابع و بودجه‌ای برای حمایت از اهداف تحول دیجیتال خود دارید؟ یا باید ابتکارات را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که با اهداف بودجه‌ای هم‌راستا باشد؟ مدلی که انتخاب می‌کنید باید بهترین بازده را از سرمایه‌گذاری‌های شما تضمین کند.


۴. اندازه و ساختار شرکت

ساختارهای شرکتی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر ممکن است به تلاش بیشتری برای اجرای یک ابتکار تحول دیجیتال نیاز داشته باشند. این نوع ساختارها ممکن است در موفقیت با مدل‌های چابک یا دیگر مدل‌های سریع حرکت، با چالش مواجه شوند.


۵. الزامات خاص صنعت

آیا صنعت شما الزامات دیجیتال خاص یا ملاحظات قانونی دارد؟ به عنوان مثال، تحول دیجیتال در صنعت داروسازی بسیار متفاوت از تحول دیجیتال در صنعت خرده‌فروشی خواهد بود. سوال دیگری که باید بپرسید این است که صنعت شما چقدر از نظر دیجیتال بالغ است؟ مدلی که انتخاب می‌کنید باید با عوامل خاص صنعت به خوبی کار کند.



۶. قابلیت‌های مدیریت تغییر

فرهنگ سازمانی و توانایی مدیریت تغییر می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت تحول دیجیتال داشته باشد. عدم توانایی در تنظیم سریع و مدیریت تغییر ممکن است به معنای نیاز به انتخاب مدلی باشد که از ابتکارات کندتر حمایت کند. نبود یک استراتژی مدیریت تغییر نیز می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سازمان شما به طور کامل آماده یک ابتکار تحول دیجیتال نیست.



۷. زیرساخت فناوری موجود

مدرنیزاسیون برنامه‌های قدیمی اغلب یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های تحول دیجیتال است. مدل تحول دیجیتال شما باید از سفر تحول ابری شما دور از هر فناوری موجود که دیگر مناسب نیست، حمایت کند.



۸. سرعت مورد نظر تحول

چقدر سریع می‌خواهید سفر تحول دیجیتال شما به پایان برسد؟ آیا به دنبال انقلاب در صنعت خود هستید یا با حرکت در یک سرعت کندتر مشکلی ندارید؟ اطمینان حاصل کنید که مدلی که انتخاب می‌کنید با اهداف زمانی شما همخوانی دارد.



۹. حمایت و مشارکت ذینفعان

دریافت حمایت از رهبران، شرکا و سایر ذینفعان نقش مهمی در اجرای یک طرح موفق تحول دیجیتال دارد. اگر نیاز دارید بر روی جلب حمایت از این گروه‌ها کار کنید، نقشه راه تحول دیجیتال انتخابی شما باید این موضوع را منعکس کند.



۱۰. ریسک‌ها و چالش‌های بالقوه

هر مدل تحول دیجیتال مجموعه‌ای از ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. تعیین کنید که شرکت شما چقدر ریسک می‌تواند مدیریت کند و همچنین هرگونه چالش خارجی که ممکن است در پیاده‌سازی تحول دیجیتال شما اختلال ایجاد کند.

 

۱۱. آموزش و مهارت کارکنان

مهارت دیجیتالی نیروی کار را تجزیه و تحلیل کنید. از آن برای ارزیابی میزان کمک و آموزش مورد نیاز برای آموزش کارکنان در مورد مدل‌های تغییر دیجیتال انتخابی خود استفاده کنید. تخصص و خرید کارمندان برای یک ابتکار تحول دیجیتال ضروری است.

 

۱۲. رعایت و ایمنی

مطمئن شوید که مدل انتخابی با قوانین صنعت و الزامات انطباق مطابقت دارد. برای محافظت از داده های حیاتی در طول فرآیند تحول، اقدامات امنیت سایبری را در اولویت قرار دهید.

 

این مدل‌های تحول دیجیتال ابزارهایی هستند که به سازمان‌ها در جهت‌یابی چالش‌های مرتبط با تحول دیجیتال کمک می‌کنند. آنها یک رویکرد روشمند و آگاهانه ارائه می دهند تا تضمین کنند که این فرآیند با اهداف شرکت مطابقت دارد و منجر به تغییرات مثبت و طولانی مدت می شود.


نمونه های مدل تحول دیجیتال

نمونه های مدل تحول دیجیتال

در اینجا نحوه عملکرد مدل‌های تحول دیجیتال به تصویر کشیده شده است.

 

1- مدل سه افق رشد مک کینزی


مدل مبتنی بر افق به نام "سه افق رشد مک کینزی" تحول دیجیتال را به سه مرحله اصلی تقسیم می‌کند:

افق ۱: حفظ سودآوری و ثبات در حالی که کارایی فعلی را افزایش داده و فعالیت‌های کلیدی کسب‌وکار را بهینه می‌کند.

افق ۲: بهره‌برداری از فرصت‌های جدید و ورود به بازارهای جدید.

افق ۳: به کارگیری فناوری‌های نوآورانه و استراتژی‌های تجاری که می‌تواند بر نحوه توسعه صنعت تأثیر بگذارد.

 

۲. مدل تحول دیجیتال گارتنر

مدل تحول دیجیتال از گارتنر به شناسایی فرصت‌های جدید ناشی از نوآوری کمک می‌کند. این فرصت‌ها از "کم‌تر تحولی" تا "بیش‌تر تحولی" شامل موارد زیر هستند:

- فروش دارایی‌های دیجیتال که قبلاً وجود دارند، مانند اطلاعات یا داده‌ها
- دیجیتالی کردن کالاها یا خدمات
- پیاده‌سازی مدل درآمدی مبتنی بر اشتراک یا پرداخت به ازای استفاده
- قیمت‌گذاری بر اساس نتایج ریسک مشترک
- مدیریت یک بازار که هم برای فروشندگان و هم خریداران خدمات ارائه می‌دهد.
- انتقال به یک صنعت مرتبط یا غیرمرتبط

 

۳. چارچوب تحول دیجیتال BCG


مدل‌های تحول دیجیتال توسعه‌یافته توسط گروه مشاوره بوستون، یک استراتژی سه‌سطحی برای تأمین عملکرد پایدار و ایجاد سرمایه کوتاه‌مدت است. این توضیح شامل موارد زیر است:

- تأمین بودجه سفر: ایجاد پروژه‌های کوتاه‌مدت برای جمع‌آوری وجوه برای تغییرات بلندمدت
- نتیجه‌گیری در میان‌مدت: اطمینان از اینکه مدل‌های عملیاتی و تجاری بازطراحی‌شده نتایج مثبتی به همراه دارند.
- برنامه‌ریزی برای موفقیت بلندمدت: سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مدیریت تغییر که امکان تکمیل تحول دیجیتال را فراهم می‌آورد.



۴. شش مرحله تحول دیجیتال آلتیمتر

مفهوم بلوغ دیجیتال به نام شش مرحله تحول دیجیتال به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از "کسب‌وکار به روال عادی" به "نوآورانه و سازگار" حرکت کنند. شش مرحله به شرح زیر است:

- کسب‌وکار به روال عادی
- حاضر و فعال
- رسمی‌شده
- استراتژیک
- همگرا
- نوآورانه و سازگار


شرکت هایی که با مدل های تحول دیجیتال موفق بوده اند

شرکت هایی که با مدل های تحول دیجیتال موفق بوده اند

برخی از بزرگترین شرکت های جهان از مدل هایی برای پشتیبانی از سفرهای تحول دیجیتال خود استفاده کرده اند. در اینجا برخی از داستان های آنها آورده شده است:

 

1. مایکروسافت

مایکروسافت در تلاشی برای جایگاه خود به عنوان پیشرو در رایانش ابری و خدمات دیجیتال، سفر تحول دیجیتالی را پشت سر گذاشت. از طریق این فرآیند، آنها از مدل‌های نرم‌افزار سنتی فاصله گرفتند و خدمات دیجیتال، ابزارهای نرم‌افزار به‌عنوان سرویس و محاسبات ابری را در اولویت قرار دادند.

 

2. نایک

نایک برای ساخت اکوسیستم دیجیتال خود از مدل‌های تحول دیجیتالی، از جمله پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، اپلیکیشن‌ها و تجربه‌های خرید شخصی‌سازی‌شده و یکپارچه استفاده کرد. نایک با استفاده از اپلیکیشن خود، محصولات را مستقیماً به مشتریان ارائه می‌کند و می‌تواند از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای ارائه تجربیات و توصیه‌های شخصی‌شده استفاده کند.

 

3. دومینو

دومینو تجربیات کاربری بهتری با مدل‌های تبدیل دیجیتال ایجاد کرد، از جمله ایجاد روشی بهتر برای سفارش. علاوه بر سفارش آنلاین و برنامه، دومینو چت ربات‌های هوش مصنوعی را برای دریافت سفارش‌ها، پیگیری تحویل و ارائه پشتیبانی معرفی کرد و حتی سفارش‌های فعال‌سازی صوتی را به دستگاه‌های کنترل‌شده صوتی اضافه کرد.

 

4. والمارت 

والمارت حضور تجارت الکترونیک خود را با استفاده از مدل‌های تحول دیجیتال گسترش داد. اکنون از یک استراتژی همه کانال برای ارائه یک تجربه خرید بی‌وقفه بین آنلاین و فروشگاهی و حتی در برنامه تلفن همراه خود استفاده می‌کند.

 

5. آدوبی

آدوبی از فروش نرم افزارهای سنتی فاصله گرفت و به یک ارائه دهنده مبتنی بر تجربه مشتری محور تبدیل شد. با مدل‌های تحول دیجیتال، آدوبی یک مدل محصول مبتنی بر اشتراک و ارائه مبتنی بر ابر، از جمله ابزارهای سازگار با تلفن همراه با رابط‌های لمسی را اتخاذ کرد.


نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری

با وجود ارتباط نزدیک ، مدل‌های تحول دیجیتال و مدیریت تغییر بر جنبه‌های مختلف توسعه سازمانی تمرکز دارند. ادغام فناوری‌های دیجیتال یک تمرکز خاص مدل‌های تحول دیجیتال است. این مدل‌ها چارچوبی برای حداکثر کردن کارایی از طریق استفاده از ابزارها و رویه‌های دیجیتال ارائه می‌دهند. بازنگری و اصلاح رویه‌های تجاری، پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و پرورش فرهنگ نوآورانه دیجیتال درون شرکت، همگی اجزای مشترک تحول دیجیتال هستند.

تحول دیجیتال بیشتر از یک عبارت کلیشه‌ای شده است؛ بلکه یک تاکتیک حیاتی برای حفظ ارتباط و رقابت در حوزه خود است. همان‌طور که شرکت شما رشد می‌کند، باید استراتژی‌های پیشرفته‌ای را اتخاذ کنید که به شما امکان شکوفایی را بدهد. در این مقاله کوتاه، به بررسی چندین روش تحول دیجیتال خواهیم پرداخت که می‌تواند به طور کامل نحوه عملکرد کسب‌وکار شما را تغییر دهد.


صادق معنوی
محمدصادق معنوی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار(MBA) و مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند (BI) هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در قالب مشاور تحول دیجیتال و مدرس تحول دیجیتال بویژه بازاریابی دیجیتال میباشد و بیشتر وقتم در کمک به کسب‌وکارها برای رشد و پیشرفت در دوران دیجیتالی میگذرد. این تجربیات شامل ارائه استراتژی‌های دیجیتالی تا اجرای پروژه‌های پیچیده میباشد و انگیزه‌ام این است که به شما کمک کنم تا با استفاده از فناوری، عملکرد و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
علاقه مندی من بیشتر در زمینه‌های مختلفی از جمله دیجیتال مارکتینگ، پیاده‌سازی هوش مصنوعی، و استراتژی دیجیتالی است. رویکرد من به مشاوره تحول دیجیتال مبتنی بر داده است و همیشه در  کنار شما هستم تا فرصت‌های کلیدی را شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی و مقیاس‌پذیر ارائه دهم. من بر این باورم که با اجرای استراتژی‌های دیجیتالی موفق، می‌توان به بهبود بهره‌وری عملیاتی و جلب رضایت مشتریان کمک کرد که در نهایت به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری BI می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. با این حال، علاقه واقعی من در مشاوره بازاریابی دیجیتال نهفته است. من همیشه مجذوب قدرت اینترنت و فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط بین مردم و مشاغل بودم. مشاوره بازاریابی دیجیتال ، دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری است که به دنبال بهبود حضور آنلاین خود و افزایش درآمد خود از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال موثر است. طی سال‌های گذشته این امکان برایم فراهم شد تا با طیف وسیعی از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ کار کرده و در کنار آنها استراتژی‌های بازاریابی مؤثری را توسعه داده ایم.
من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بازاریابی دیجیتال بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های دیجیتال مارکتینگ به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

آماده هستم که با شما در مورد نحوه همکاری و تحول دیجیتال کسب‌وکار شما بیشتر صحبت کنم. با تماس یا ارسال پیام، می‌توانیم در مورد اینکه چگونه می‌توانم به شما کمک کنم، صحبت کنیم.

بیشتر


مقاله قبلیتحول تولید در اقتصاد دیجیتال (تحول دیجیتال در تولید)
مقاله بعدی7 مرحله برای برنامه ریزی و اجرای تحول دیجیتال
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه