مقدمه ای بر حکمرانی دیجیتال

درک چگونگی و چرایی اجرای حکمرانی دیجیتال. در این مقاله، ما بررسی می کنیم که تحول دیجیتال شامل چه چیزی است و اهمیت نوآوری دیجیتال را برجسته می کنیم. ما همچنین به نقش حاکمیت در هدایت تحولات دیجیتال و اینکه چرا ارزیابی تحول دیجیتال دشوار است، می پردازیم.



حکمرانی دیجیتال چیست؟

حکمرانی دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به معنای ادغام فناوری دیجیتال در تمام جنبه‌های کسب‌وکار است. این فرآیند نحوه عملکرد و ارائه ارزش توسط شرکت‌ها را تغییر می‌دهد.


حکمرانی تحول دیجیتال شامل شش عنصر حیاتی است که در اینفوگرافیک بالا نشان داده شده است:

1. درک مشتری: استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای درک واقعی خواسته‌ها و رفتار مشتریان.
2. نقاط تماس با مشتری: اطمینان از اینکه هر تعامل آنلاین برای کاربران دلپذیر و سرگرم‌کننده باشد.
3. تجارت دیجیتالی‌شده: تغییر فرآیندهای شرکتی به منظور استفاده از فناوری‌های مدرن.
4. رشد درآمد: بهره‌برداری از کانال‌های دیجیتال برای افزایش درآمد و دستیابی به مخاطبان بیشتر.
5. دیجیتالی‌سازی فرآیندها: جایگزینی رویه‌های قدیمی با روش‌های جدید و فناورانه برای انجام کارها سریع‌تر و بهتر.
6. مدیریت عملکرد: استفاده از ابزارهای آنلاین برای ارزیابی وضعیت و شناسایی زمینه‌های بهبود.

با این حال، این مسیر تحول بدون چالش نیست. کسب‌وکارها اغلب با انتقادات مربوط به تغییر، مشکلات اندازه‌گیری بازگشت سرمایه (ROI)، تخصیص ناکافی منابع دیجیتال و دشواری‌ها در ارزیابی عملکرد تحول دیجیتال مواجه هستند. با این وجود، عناصری مانند شفافیت هیئت مدیره و مقیاس‌پذیری زیرساخت‌های دیجیتال به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بر این موانع غلبه کرده و به یک تحول دیجیتال موفق دست یابند.

حکمرانی را می‌توان به‌عنوان عمل یا فرآیند اداره یا نظارت بر کنترل و هدایت چیزی (مانند یک کشور یا سازمان) تعریف کرد. حکمرانی دیجیتال به سیستم‌ها و فرآیندهای داخلی اشاره دارد که برای مدیریت حضور دیجیتال خود استفاده می‌کنیم، از جمله:

- تعیین قوانین عملیاتی واضح
- تعریف مسئولیت‌ها و خطوط اختیارات
- ایجاد سازوکارهایی برای اطمینان از رعایت این قوانین و اختیارات 


درک اهمیت حکمرانی تحول دیجیتال

درک اهمیت حکمرانی تحول دیجیتال

با توجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگین سازمان‌ها در تحول دیجیتال، حکمرانی به یک عنصر حیاتی برای استفاده مؤثر از منابع، دستیابی به اهداف استراتژیک، رعایت مقررات، ترویج نوآوری و مدیریت مسئولانه داده‌ها تبدیل می‌شود.

در پی این روند، شرکت‌ها در سال 2023 تا 27% از بودجه‌های IT خود را به تحول دیجیتال اختصاص می‌دهند. هدف این است که ارتباطات، کارایی در تولید و تجربه مشتری بهبود یابد.

حکمرانی مؤثر در تحول دیجیتال بر کل سازمان تأثیر می‌گذارد و شامل جنبه‌هایی مانند حکمرانی سنتی کسب‌وکار است که اطمینان حاصل می‌کند اهداف استراتژیک و رعایت مقررات محقق شوند. همچنین شامل هماهنگی IT و کسب‌وکار، حکمرانی نوآوری و حکمرانی داده‌ها است، زمینه‌هایی که هیئت‌های مدیره مدرن معمولاً در آن‌ها آمادگی کافی ندارند.

داشتن یک مدل حکمرانی خوب ساختاریافته دو مزیت اصلی دارد:

1. افزایش پاسخگویی  
حکمرانی اطمینان می‌دهد که تصمیم‌گیرندگان مسئول شناخته شوند و این امر موجب شفافیت و ایجاد اعتماد میان ذینفعان می‌شود.

2. سازگاری با اهداف کسب‌وکار  
این موضوع تضمین می‌کند که ابتکارات دیجیتال با اهداف کلی شرکت همسو باشد و از تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های نادرست جلوگیری کند.

اینفوگرافیک بالا مزایای اضافی یک مدل حکمرانی دیجیتال به‌خوبی پیاده‌سازی‌شده را نشان می‌دهد:

با این حال، چارچوب ضعیف حکمرانی در تحول دیجیتال خطرناک است. بدون آن، احتمال بروز نتایج منفی زیر وجود دارد:

- فناوری‌هایی که با اهداف کسب‌وکار همسو نیستند
- سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی که ارزشی ارائه نمی‌دهند
- عدم پاسخگویی که می‌تواند منجر به آسیب‌های عملیاتی و شهرت شود


چگونه حکمرانی دیجیتال را پیاده‌سازی کنیم؟

چگونه حکمرانی دیجیتال را پیاده‌سازی کنیم؟

هر حاکمیتی باید یک ساختار حکمرانی سراسری داشته باشد که هم جهت‌گیری استراتژیک سطح بالا و نظارت را فراهم کند و هم مدیریت و هماهنگی روزمره ابتکارات دیجیتال را انجام دهد.

چند نکته وجود دارد که هنگام ایجاد ساختار خود باید در نظر بگیرید. نهاد حکمرانی سراسری باید قدرت داشته باشد و اعضا باید:

- نقش رهبری در ساختار حکمرانی دیجیتال موجود آژانس شما داشته باشند
- توانایی هماهنگی بین خطوط کسب‌وکار آژانس را داشته باشند
- تعاملات منظم با مدیران آژانس مسئول ارائه خدمات وب و دیجیتال داشته باشند
- تجربه طراحی و ارائه وب‌سایت‌ها و خدمات دیجیتال کلیدی آژانس، از جمله وب‌سایت اصلی را داشته باشند
- تجربه تفسیر و اجرای سیاست‌های وب و دیجیتال را داشته باشند
- تجربه کار با جوامع عملیاتی در سطح دولت را داشته باشند

علاوه بر این، هر آژانس باید یک رهبر ارائه تجربه دیجیتال داشته باشد، همان‌طور که در اقدام آژانس شناسایی رهبر ارائه تجربه دیجیتال در ، «ارائه تجربه عمومی اول دیجیتال» الزامی است. با رهبر ارائه تجربه دیجیتال آژانس خود همکاری کنید تا تلاش‌های آژانس را با استراتژی و اهداف سراسری دولت هماهنگ کنید.

یکی دیگر از مؤلفه‌های کلیدی حاکمیت این است که اطمینان حاصل شود که کارکنانی که دارایی‌های دیجیتال را مدیریت می‌کنند، زبان مناسبی در توصیف موقعیت‌های خود برای توصیف این وظایف دارند. توصیف موقعیت دقیق کارمندان را قادر می سازد تا در برنامه های عملکردی خود برای این کار مهم و پیچیده اعتبار کسب کنند. رهبران ارشد همچنین باید زبان مناسبی در برنامه های عملکردی خود در ارتباط با ارائه خدمات دیجیتال داشته باشند تا از مسئولیت پذیری و نظارت اطمینان حاصل کنند.


توسعه یک مدل حکمرانی تحول دیجیتال موثر

توسعه یک مدل حکمرانی تحول دیجیتال موثر

در طول چند سال گذشته، بسیاری از کسب و کارها به سمت دیجیتالی کردن رویه های ذخیره سازی و مدیریت داده های خود روی آورده اند. در واقع، تنها در سال 2021، 81 درصد از شرکت‌ها از تحول دیجیتال برای ساده‌سازی فرآیندهای خود استقبال کرده‌اند. در سال 2022، هزینه تحول دیجیتال جهانی 1.8 تریلیون دلار برآورد شد. و پیش بینی می شود تا سال 2026 به 3.4 تریلیون دلار برسد.

با اهداف روشن، اقدامات پاسخگویی، حکمرانی مؤثر و استراتژی‌های نظارتی، مدل حاکمیت تحول دیجیتال شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سفر دیجیتالی خود را به طور موثر هدایت کنند. تحول کسب و کار دیجیتال به کسب و کارها کمک می کند تا به تعادل هماهنگ بین نوآوری و کنترل دست یابند که منجر به موفقیت در تحول دیجیتال می شود.


۵ مؤلفه مدل حکمرانی تحول دیجیتال

۵ مؤلفه مدل حکمرانی تحول دیجیتال

زمانی که شروع به ایجاد یک مدل حکمرانی تحول دیجیتال می‌کنید، به پنج مؤلفه اصلی و چگونگی هم‌راستایی آن‌ها با اهداف شرکت خود توجه کنید.


1. رهبری و مالکیت

   برای موفقیت ابتکارات دیجیتال، باید رهبری در این زمینه حضور داشته باشد. زمانی که مدیریت ارشد از تحول دیجیتال حمایت می‌کند، این امر شور و اشتیاق و تعهد را در سراسر سازمان الهام می‌بخشد.

   مشارکت مدیریت ارشد
   آن‌ها باید به‌طور فعال از ابتکارات دیجیتال حمایت کرده و آن‌ها را ترویج دهند.

   مسئولیت‌های واضح
   مدیریت همچنین باید مسئولیت‌های واضح و وظایف اعضای هیئت مدیره را برای هر ابتکار مشخص کند. این می‌تواند شامل ایجاد یک تیم تخصصی تحول دیجیتال یا واگذاری مسئولیت‌ها به نقش‌های موجود باشد.

   علاوه بر این، یک روش اثبات‌شده برای ادغام بی‌دردسر ابتکارات تحول دیجیتال، برنامه‌ریزی جانشینی هیئت مدیره است. بدین ترتیب اعضای جدید هیئت مدیره اولویت‌های دیجیتال را درک می‌کنند.



2. اهداف و KPIهای واضح

   در هر ابتکار، وضوح کلیدی است. این مدل عملیاتی، به‌ویژه با توجه به مقیاس و تأثیر آن، در زمینه تحول دیجیتال دوچندان اهمیت دارد.

   تنظیم اهداف واضح
   هر پروژه دیجیتال باید اهداف مشخصی داشته باشد که با استراتژی کلی سازمان هم‌راستا باشد. یکی از روش‌های مفید برای تعیین اهداف، استفاده از چارچوب SMART است که بر وضوح و قابلیت اندازه‌گیری اهداف تأکید دارد.

   اهمیت ارزیابی
   از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای نظارت بر پیشرفت استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود پروژه‌ها در مسیر درست قرار دارند و نتایج مطلوب را ارائه می‌دهند.



3. همکاری بین‌وظیفه‌ای

   برای واقعی کردن مزایای ابتکارات دیجیتال، ایجاد فرهنگ همکاری در بین تیم‌ها حیاتی است.

   شکستن موانع
   از ذینفعان مختلف از بخش‌های گوناگون بخواهید تا در پروژه‌های دیجیتال ارتباط برقرار کنند و همکاری کنند. در زیر یک مطالعه موردی درباره رویکرد مایکروسافت به همکاری بین‌وظیفه‌ای آورده شده است که منجر به تحول دیجیتال موفق شد.

   مدیریت پروژه چابک
   با مدیریت پروژه چابک، همکاری مؤثر بین‌وظیفه‌ای را تسهیل کنید. به تیم‌ها اجازه دهید تا به الزامات دیجیتال متغیر پاسخ دهند و نتایج را به‌طور مؤثر ارائه دهند.

   داستان یک موفقیت
   مایکروسافت با رقابت سختی از غول‌های فناوری اطلاعات مانند اپل، آمازون و گوگل مواجه بود. برای پیشی گرفتن، این شرکت حکمرانی و استراتژی دیجیتال خود را تغییر داد تا بر دموکراتیزه کردن فناوری خود برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها تمرکز کند.

   آن‌ها با دیگر غول‌های کامپیوتری مانند SAP و Oracle همکاری کردند تا Microsoft Azure، دومین پلتفرم ابری بزرگ جهان را ایجاد کنند.

   در نتیجه، این اقدام ارزش بازار شرکت را به بالای ۱ تریلیون دلار رساند و قیمت سهام آن از ۳۸ دلار در ۲۰۱۴ به بیش از ۱۳۶ دلار در ۲۰۱۶ افزایش یافت.



4. مدیریت ریسک و انطباق

   پذیرش مرزهای دیجیتال با خطراتی همراه است. با این حال، مدیریت ریسک و فرآیندهای انطباق دقیق می‌توانند به‌طور مؤثری این چالش‌ها را مدیریت کنند.

   شناسایی ریسک‌ها
   به‌طور فعال تهدیدات و چالش‌های بالقوه مرتبط با فناوری‌های جدید یا ابتکارات دیجیتال را زیر نظر داشته باشید. اهمیت روزافزون مدیریت ریسک به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی از هر برنامه تجاری موفق، از ارزش روزافزون بازار نرم‌افزار مدیریت ریسک جهانی که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸ به ۲۳.۵۷ میلیارد دلار برسد، مشهود است.

   انطباق و امنیت داده‌ها
   اطمینان حاصل کنید که تمام پروژه‌های دیجیتال با مقررات صنعت، به‌ویژه امنیت سایبری، هم‌راستا هستند. طبق نظرسنجی ارنست اند یانگ، ۶۴٪ از پاسخ‌دهندگان نشان می‌دهند که امنیت سایبری نگرانی اصلی هیئت مدیره در سال ۲۰۲۳ است. علاوه بر این، باب کِرس، مدیرعامل Accenture Securities، پیش‌بینی می‌کند که حملات سایبری در حیطه حکمرانی شرکتی افزایش یابد که ناشی از ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی است.



5. بودجه‌بندی و تخصیص منابع

   استفاده مؤثر از منابع برای موفقیت تحول دیجیتال حیاتی است. اگر هدف شما حداکثر کردن تأثیر ابتکارات دیجیتال خود است، موارد زیر را در نظر بگیرید:

   تخصیص هوشمندانه بودجه
   درک کنید که کجا نیاز به تخصیص فوری‌تر منابع وجود دارد و بر اساس آن تخصیص دهید. داشتن درک واضحی از دامنه پروژه ضروری است. در غیر این صورت، شما در خطر دست کم گرفتن یا بیش از حد برآورد هزینه و تعهد زمانی لازم برای پروژه خود هستید. این مطالعه مدیران سطح C را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که حدود 13 درصد از سازمان‌های SMB بودجه غیرواقعی برای برنامه‌های تحول دیجیتال خود داشتند.

تجزیه و تحلیل ROI
زمانی که شرکت ها باید تصمیمات مهمی در مورد نحوه تخصیص منابع خود بگیرند، معمولا سعی می کنند دریابند که کدام گزینه بهترین بازده را به آنها می دهد. تجزیه و تحلیل ROI به تخصیص بودجه به پروژه هایی که بیشترین مزایا را ارائه می دهند کمک می کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ROI احتیاط مالی و تخصیص کارآمد منابع را برای حداکثر تأثیر ترویج می کند.

نکته: زمانی که شرکت‌ها مسیر تحول دیجیتال خود را آغاز می‌کنند، استفاده از فناوری‌هایی مانند پورتال‌های برد یا VDR ممکن است به طور قابل توجهی روند حاکمیت را تسهیل کند. هیئت iDeals اطمینان می دهد که همه ذینفعان مطلع، همسو هستند و در راستای هدف مشترک نوآوری دیجیتال کار می کنند. درباره اینکه چگونه پورتال های هیئت مدیره ممکن است به رویکرد حاکمیت دیجیتال شما کمک کند، بیشتر بیاموزید.


نقشه راه ۵ مرحله‌ای برای حکمرانی تحول دیجیتال

نقشه راه ۵ مرحله‌ای برای حکمرانی تحول دیجیتال

تحول دیجیتال نیاز به یک مدل حکمرانی قوی دارد تا فرآیند را راهنمایی و نظارت کند. پیروی از یک رویکرد ساختاریافته نتایج بهینه‌ای را تضمین می‌کند. برای موفقیت در تحول دیجیتال، این پنج مرحله را دنبال کنید:

1. ارزیابی قابلیت‌های دیجیتال فعلی خود و تعیین اهداف روشن که با استراتژی کسب‌وکار شما هم‌راستا باشد.

2. درگیر کردن ذینفعان کلیدی از بخش‌های مختلف برای به دست آوردن بینش‌های ارزشمندی که سفر تحول را شکل می‌دهد.

3. طراحی یک چارچوب اجرایی انعطاف‌پذیر که به فناوری‌های جدید و مدل‌های حکمرانی در حال تغییر سازگار باشد. سپس از این چارچوب به عنوان نقشه راه خود استفاده کنید.

4. به‌طور مداوم پیشرفت را در مقایسه با اهداف تعیین‌شده نظارت کنید. اندازه‌گیری منظم پیشرفت در برابر اهداف تعیین‌شده، شناسایی و رسیدگی به مسائل به‌موقع، و بهبود مستمر فرآیندها برای حفظ تحول ضروری است.

5. به‌طور منظم استراتژی خود را بر اساس بازخورد و تحولات جدید مرور و تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که تحول دیجیتال یک ابتکار دائمی است، نه یک پروژه یک‌باره.


صادق معنوی
محمدصادق معنوی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار(MBA) و مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند (BI) هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در قالب مشاور تحول دیجیتال و مدرس تحول دیجیتال بویژه بازاریابی دیجیتال میباشد و بیشتر وقتم در کمک به کسب‌وکارها برای رشد و پیشرفت در دوران دیجیتالی میگذرد. این تجربیات شامل ارائه استراتژی‌های دیجیتالی تا اجرای پروژه‌های پیچیده میباشد و انگیزه‌ام این است که به شما کمک کنم تا با استفاده از فناوری، عملکرد و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
علاقه مندی من بیشتر در زمینه‌های مختلفی از جمله دیجیتال مارکتینگ، پیاده‌سازی هوش مصنوعی، و استراتژی دیجیتالی است. رویکرد من به مشاوره تحول دیجیتال مبتنی بر داده است و همیشه در  کنار شما هستم تا فرصت‌های کلیدی را شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی و مقیاس‌پذیر ارائه دهم. من بر این باورم که با اجرای استراتژی‌های دیجیتالی موفق، می‌توان به بهبود بهره‌وری عملیاتی و جلب رضایت مشتریان کمک کرد که در نهایت به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری BI می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. با این حال، علاقه واقعی من در مشاوره بازاریابی دیجیتال نهفته است. من همیشه مجذوب قدرت اینترنت و فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط بین مردم و مشاغل بودم. مشاوره بازاریابی دیجیتال ، دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری است که به دنبال بهبود حضور آنلاین خود و افزایش درآمد خود از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال موثر است. طی سال‌های گذشته این امکان برایم فراهم شد تا با طیف وسیعی از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ کار کرده و در کنار آنها استراتژی‌های بازاریابی مؤثری را توسعه داده ایم.
من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بازاریابی دیجیتال بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های دیجیتال مارکتینگ به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

آماده هستم که با شما در مورد نحوه همکاری و تحول دیجیتال کسب‌وکار شما بیشتر صحبت کنم. با تماس یا ارسال پیام، می‌توانیم در مورد اینکه چگونه می‌توانم به شما کمک کنم، صحبت کنیم.

بیشتر


مقاله قبلی7 مرحله برای برنامه ریزی و اجرای تحول دیجیتال
مقاله بعدیبلوغ دیجیتال چیست و چگونه به آن دست یابیم؟ چک‌لیست و مدل بلوغ دیجیتال برای ایجاد تحول در کسب و کار
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه