7 مرحله برای برنامه ریزی و اجرای تحول دیجیتال

تصمیم شما برای پیاده سازی تحول دیجیتال یک سرمایه گذاری هیجان انگیز است. اما این کار آسانی نیست و ممکن است سطحی از ناراحتی همراه با قدم گذاشتن به ناشناخته ها باشد. این عدم اطمینان می تواند باعث فلج شود (جایی که شرکت ها اصلاً هیچ حرکتی انجام نمی دهند ) زیرا این فرآیند بسیار پیچیده به نظر می رسد. در واقع، یک نظرسنجی توسط Progress، یک رهبر جهانی در توسعه برنامه، نشان داد:

47 درصد از سازمان ها هنوز تحول دیجیتالی را آغاز نکرده اند

59 درصد ابراز نگرانی کردند که ممکن است برای شروع اجرای اقدامات تحول دیجیتال خیلی دیر شده باشد

اجازه ندهید بی عملی به کسب و کار شما آسیب برساند. در عوض، این هفت مرحله را دنبال کنید تا مطمئن شوید که شرکت حسابداری شما در مسیر تحول دیجیتال موفق است.



مرحله ۱: شناسایی اهداف خود

مرحله ۱: شناسایی اهداف خود

استراتژی تحول دیجیتال باید درک روشنی از اهداف شما و مراحل لازم برای دستیابی به آن‌ها ارائه دهد. از آنجایی که تحول دیجیتال برای هر سازمانی متفاوت است، مهم است که توجه داشته باشید اهداف هر سازمان نیز متفاوت خواهد بود. اما برخی اهداف اساسی وجود دارد که هر کسب‌وکاری باید در نظر بگیرد:
- چگونه می‌توانید تجربه مشتری را بهبود ببخشید؟
- آیا می‌توانید با پذیرش فناوری و فرآیندهای جدید، عملیاتی کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر ایجاد کنید؟
- چگونه می‌توانید به یک شرکت حسابداری تبدیل شوید که قابلیت سازگاری و پذیرش تغییر را دارد؟
- آیا فرآیندهایی برای جمع‌آوری بینش از تحلیل‌ها دارید تا به حرکت سریع‌تر کمک کند؟

با پرسیدن این سوالات از خود، می‌توانید زمینه‌هایی را در برنامه خود شناسایی کنید که نیاز به توجه ویژه دارند یا کدام بخش‌های استراتژی شما باید ابتدا مورد بررسی قرار گیرند.


مرحله ۲: تمرکز بر نیازهای مشتری

مرحله ۲: تمرکز بر نیازهای مشتری

تحول دیجیتال تماماً درباره استفاده از ابزارهای دیجیتال برای افزایش ارزش مشتری است. بنابراین، برای داشتن یک تحول دیجیتال موفق، هر چیزی که برنامه‌ریزی می‌کنید باید نیازهای مشتری را در نظر بگیرد.
به عنوان مثال، برای تأمین کانال‌های بیشتر برای ارتباط، سعی کنید مدیریت مشتری و ارتباطات را در یک مکان ترکیب کنید. ثبت هر ایمیل و جزئیات مکالمات قبلی به شما این امکان را می‌دهد که روابط مشتری را بهتر مدیریت و پرورش دهید.
اگر مشتریان شما این تعاملات دیجیتال را می‌خواهند، پس باید تغییرات لازم را درون سازمان خود ایجاد کنید. بر فرآیندها و فناوری‌هایی تمرکز کنید که تغییرات دیجیتال را ممکن می‌سازند.


مرحله ۳: ایجاد فرآیندهای جدید

مرحله ۳: ایجاد فرآیندهای جدید

رویکرد "کسب‌وکار به روال عادی" شما ممکن است با ابتکار تحول دیجیتال شما هماهنگ نباشد. بنابراین، ایجاد و پذیرش فرآیندهای جدید می‌تواند به موفقیت سازمان شما کمک کند.
برای برخی از شرکت‌ها، تحول دیجیتال نیاز به بازنگری کامل در فرآیندها دارد. برای سازماندهی این تغییر، ضروری است که کارکنان را گرد هم آورید تا مطمئن شوید همه افراد از به‌روزرسانی‌ها آگاه هستند، چه کسی مسئول چه کاری است و چه سیستم‌هایی برای حمایت از تیم پیاده‌سازی شده‌اند.


مرحله ۴: انتخاب فناوری مناسب

مرحله ۴: انتخاب فناوری مناسب

شما نیازی به هر قطعه فناوری موجود برای پیاده‌سازی موفق تحول دیجیتال ندارید. در عوض، فناوری‌ای را انتخاب کنید که از فرآیندهایی که بهینه‌سازی می‌کنید حمایت کند.
تصمیم بگیرید چه چیزی برای سازمان شما مهم‌تر است و فناوری‌ای را پیدا کنید که نیازهای شما را برآورده کند.
به عنوان مثال، آیا می‌خواهید:
- فرآیندها و گردش کار مشترک را استاندارد کنید؟
- با مشتریان همکاری کنید و آن‌ها را وارد گردش کار خود کنید؟
- زمان و بودجه را تخمین بزنید تا تصمیمات بهتری بگیرید؟
- داده‌های مشتری را به اشتراک بگذارید و گردش کارها را راه‌اندازی کنید؟

در نهایت، فناوری‌ای که انتخاب می‌کنید باید با اهداف شما هم‌راستا باشد و به سازمان شما کمک کند تا به اهدافش دست یابد.


مرحله ۵: بازسازی برای سازگاری با تغییر

مرحله ۵: بازسازی برای سازگاری با تغییر

'بازسازی' یک کلمه ترسناک است. اما طبق گزارشی از مجله Inside، این تنها راهی است که می‌توانید به یک سازمان 'دیجیتالی مناسب' تبدیل شوید.
این مجله اشاره کرد: "در حال حاضر، تعداد رو به کاهش سازمان‌ها با استفاده از مدل‌های بسیار سلسله‌مراتبی فعالیت می‌کنند، جایی که تصمیمات به شیوه سنتی از بالا به پایین اتخاذ می‌شود."
در عوض، سازمان‌ها شروع به پذیرش 'سلسله‌مراتب‌های شل' کرده‌اند، به این معنی که به کارکنان این فرصت داده شده تا بدون کنترل سنتی از بالا به پایین اهداف خود را محقق کنند.
این نوع مدل پروژه‌محور است و تمایل دارد بیشتر چابک باشد و به کارکنان اجازه می‌دهد با مقدار زیادی از خودمختاری عملیاتی کار کنند. و در نتیجه، آن‌ها بیشتر در سازمان خود سرمایه‌گذاری می‌شوند.


مرحله ۶: اجرای برنامه خود

مرحله ۶: اجرای برنامه خود

شما تمام کارهای مقدماتی را انجام داده‌اید و حالا وقت آن است که برنامه را به اجرا درآورید. اما احتمالاً برنامه شما شامل بخش‌های زیادی است. به جای اینکه سعی کنید همه تغییرات خود را به طور همزمان اعمال کنید، یک قدم به عقب بردارید و به صورت تدریجی کار کنید.

یک برنامه تدریجی به معنای یک برنامه انعطاف‌پذیر است و هر مرحله از این سفر می‌تواند از یک هفته تا یک ماه زمان ببرد. در ابتدای هر هفته، تیم خود را جمع کنید و برنامه‌تان را به درخواست‌های قابل لمس تقسیم کنید. پیشرفت وظایف را بررسی کنید، اطمینان حاصل کنید که در محدوده مشخص شده کار می‌کنید و هر مشکلی که ممکن است نیاز به تنظیمات در برنامه شما داشته باشد، ارزیابی کنید.

با اجرای برنامه به صورت بخش‌های قابل هضم، می‌توانید بهبودهای مداوم و قابل توجهی را به طور منظم ایجاد کنید بدون اینکه تغییرات ناگهانی، طاقت‌فرسا و مختل‌کننده‌ای را معرفی کنید.

مهم‌تر از همه، رویکرد تدریجی تضمین می‌کند که منابع در زمینه‌هایی متمرکز شوند که بیشترین تأثیر را دارند.


مرحله ۷: ایجاد فضایی برای چابکی

مرحله ۷: ایجاد فضایی برای چابکی

ک نظرسنجی از شرکت مشاوره مدیریت مک‌کینزی نشان داد که کمتر از ۳۰٪ شرکت‌ها در پیاده‌سازی تحول دیجیتال موفق هستند. و تنها ۱۶٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که برنامه تحول دیجیتال آن‌ها به طور موفقیت‌آمیز عملکرد را بهبود بخشیده و تغییرات بلندمدت را حفظ کرده است.

اما نگذارید این شما را بترساند. در عوض، این را به عنوان یادآوری درباره اهمیت برنامه‌ریزی خوب و چابکی در نظر بگیرید.

با برنامه‌ریزی مناسب، مشاهده و سازگاری پس از پیاده‌سازی، پایداری بلندمدت قابل دستیابی است. هنگامی که برنامه شما اجرا می‌شود، عملکرد تیم خود را پیگیری و تحلیل کنید.
- آیا تیم شما تغییرات فرآیندی را پذیرفته است؟
- آیا به اهداف خود می‌رسید؟
- آیا فضایی برای تأثیرگذاری بیشتر در تغییرات خود دارید؟

در حین مشاهده روند پیشرفت، ممکن است مسائل یا فرصت‌هایی برای تغییر به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر شناسایی کنید. با هر تنظیمی که در برنامه خود انجام می‌دهید، زمانی را برای تأمل بر درس‌های آموخته شده اختصاص دهید تا بتوانید در تنظیمات آینده با دانش عمیق‌تری از فرآیند جدید خود برخورد کنید.


زمان بگذارید

زمان بگذارید

تحول دیجیتال یک سفر است، نه یک مسابقه. برای اینکه در بازی دیجیتال باقی بمانید، سازمان شما باید بتواند به راحتی به تغییر، تحول و پیشرفت سازگار شود. اگر اشراف کافی نسبت به سفر تحول دیجیتال ندارید و یا نگران وقت و هزینه هستید حتما یک مشاور تحول دیجیتال استخدام کنید.


صادق معنوی
محمدصادق معنوی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار(MBA) و مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند (BI) هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در قالب مشاور تحول دیجیتال و مدرس تحول دیجیتال بویژه بازاریابی دیجیتال میباشد و بیشتر وقتم در کمک به کسب‌وکارها برای رشد و پیشرفت در دوران دیجیتالی میگذرد. این تجربیات شامل ارائه استراتژی‌های دیجیتالی تا اجرای پروژه‌های پیچیده میباشد و انگیزه‌ام این است که به شما کمک کنم تا با استفاده از فناوری، عملکرد و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
علاقه مندی من بیشتر در زمینه‌های مختلفی از جمله دیجیتال مارکتینگ، پیاده‌سازی هوش مصنوعی، و استراتژی دیجیتالی است. رویکرد من به مشاوره تحول دیجیتال مبتنی بر داده است و همیشه در  کنار شما هستم تا فرصت‌های کلیدی را شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی و مقیاس‌پذیر ارائه دهم. من بر این باورم که با اجرای استراتژی‌های دیجیتالی موفق، می‌توان به بهبود بهره‌وری عملیاتی و جلب رضایت مشتریان کمک کرد که در نهایت به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری BI می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. با این حال، علاقه واقعی من در مشاوره بازاریابی دیجیتال نهفته است. من همیشه مجذوب قدرت اینترنت و فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط بین مردم و مشاغل بودم. مشاوره بازاریابی دیجیتال ، دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری است که به دنبال بهبود حضور آنلاین خود و افزایش درآمد خود از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال موثر است. طی سال‌های گذشته این امکان برایم فراهم شد تا با طیف وسیعی از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ کار کرده و در کنار آنها استراتژی‌های بازاریابی مؤثری را توسعه داده ایم.
من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بازاریابی دیجیتال بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های دیجیتال مارکتینگ به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

آماده هستم که با شما در مورد نحوه همکاری و تحول دیجیتال کسب‌وکار شما بیشتر صحبت کنم. با تماس یا ارسال پیام، می‌توانیم در مورد اینکه چگونه می‌توانم به شما کمک کنم، صحبت کنیم.

بیشتر


مقاله قبلیمدل های تحول دیجیتال؛ 10 مدل تحول دیجیتال (+ مثالها)
مقاله بعدیمقدمه ای بر حکمرانی دیجیتال
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه